Pencegahan Korupsi Melalui Optimalisasi Tata Kelola Rehabilitasi dan Pembangunan Ruang Kelas di Indonesia
Main Article Content
Abstract
People have the right to education. States are obliged to provide education for citizens. Therefore, the Government of Indonesia annually allocates an education fund of at least 20% of the total National Budget. One of the allocations for the Education fund is for rehabilitation and construction of new classrooms for schools. However, even though it has been budgeted in large numbers each year, the number of lightly / severely damaged classrooms in Indonesia is still relatively high every year. This is due to governance problems in the rehabilitation and construction of classrooms, which are prone to corrupt practices. Thus, affecting the quality of buildings produced. In addition, education is a sector that has always been included in the top 5 corruption cases in Indonesia since 2015. Based on this, it is necessary to prevent and take action against corrupt practices in the education sector. Corruption Eradication Commission (KPK) is an institution that can carry out prevention and enforcement efforts with its authority. Therefore, by improving the governance of rehabilitation and classroom development in Indonesia, it will have an impact on the effective and efficient development of education in Indonesia.
Article Details
References
Ariefana, Pebriansyah. (2016). Indonesia Darurat Sekolah Rusak. Https://Www.Suara.Com/Pressrelease/2016/10/29/073216/Indonesia-Darurat-Sekolah-Rusak. 29 Oktober.
Azahari, Azril. (2000). Pembangunan Sumberdaya Manusia Dan Indeks Pembangunan Manusia Sektor Pertanian. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Indonesia XV (1): 56-69.
Badan Pusat Statistik. (2014). Proyeksi Penduduk, Mercusuar Pembangunan Negara. Https://Www.Bps.Go.Id/News/2014/03/26/85/Proyeksi-Penduduk--Mercusuar-Pembangunan-Negara.Html. 26 Maret.
Bimayu, Warih. (2019). Pendidikan Melawan Koruptor Zaman Now. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang. 12 Januari 2019: 1049.
Bustari, Meilina. (2016). Optimalisasi Rehabilitasi Ruang Kelas Dalam Mendukung Penyelenggaraan Wajib Belajar 9 Tahun. Jurnal Manajemen Pendidikan XII (2): 76-90.
Citradi, Tirta. (2020). IPM RI Naik, Tapi Masih Kalah sama Tetangga. Https://Www.Cnbcindonesia.Com/News/20200217142358-4-138395/Ipm-Ri-Naik-Tapi-Masih-Kalah-Sama-Tetangga. 17 Februari.
Conceição, Pedro. et., al. (2019). Human Development Report 2019. United Nations Development Programme. New York.
Daud, Ameidyo. (2018). Kalla Perintahkan Kabinet Bersiap Hadapi Lonjakan 318 Juta Penduduk. Https://Katadata.Co.Id/Berita/2018/08/25/Kallaperintahkan-Kabinet-Bersiaphadapi-Lonjakan-318-Juta-Penduduk. 25 Agustus.
Diansyah, Febri, et. al. (2011). Laporan Penelitian Penguatan Pemberantasan Korupsi Melalui Fungsi Koordinasi Dan Supervisi Komisi Pemberantasan Korupsi (KPK). Indonesia Corruption Watch. Jakarta.
Direktorat Jenderal Anggaran. (2019). Informasi APBN 2019. Direktorat Jenderal Anggaran Kementerian Keuangan RI. Jakarta.
Direktorat Pendidikan dan Pelayanan Masyarakat. (2015). Kapita Selekta dan Beban Biaya Sosial Korupsi. KPK RI. Jakarta.
Gerintya, Scholastica. (2019). Indeks Pendidikan Indonesia Rendah, Daya Saing pun Lemah. Https://tirto.id/indeks-pendidikan-indonesia-rendah-daya-saing-pun-lemah-dnvR. 2 Mei.
Hadya, Dwi. (2019). (2020). Anggaran Pendidikan Hanya Naik 2,7%. Https://Databoks.Katadata.Co.Id/Datapublish/2019/08/16/2020-Anggaran-Pendidikan-Hanya-Naik-27. 16 Agustus.
Handayani, Titik. (2009). Korupsi dan Pembangunan Pendidikan di Indonesia. Jurnal Kependudukan Indonesia IV (2): 32.
Indonesia Corruption Watch. (2016). Tren Penanganan Kasus Korupsi Indonesia Tahun 2015. ICW. Jakarta.
_________________________________. (2017). Tren Penanganan Kasus Korupsi Tahun 2016. ICW. Jakarta.
_________________________________. (2018). Tren Penindakan Kasus Korupsi Tahun 2017. ICW. Jakarta.
_________________________________. (2019). Laporan Tren Penindakan Kasus Korupsi Tahun 2018. ICW. Jakarta.
_________________________________. (2020). Tren Penindakan Kasus Korupsi Tahun 2019. ICW. Jakarta.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2019). Kemendikbud Gandeng KPK Kawal Anggaran Pendidikan. Https://Www.Kemdikbud.Go.Id/Main/Blog/2019/01/Kemendikbud-Gandeng-Kpk-Kawal-Anggaran-Pendidikan. 8 Januari 2019.
Kementerian PPN/BAPPENAS RI. (2019). Rencana Pembangunan Jangka Menengah Nasional 2020-2024. Kementerian PPN/BAPPENAS. Jakarta.
Laksmana, Ganjar, et. al. (2015). Laporan Tim Pengkajian Hukum tentang Partisipasi Aktif Publik dalam Pencegahan dan Pemberantasan Korupsi. Badan Pembinaan Hukum Nasional. Jakarta.
Manara, Erni R., Halimah, A. (2015). Pengaruh Tata Ruang Kelas dan Media Visual terhadap Minat Belajar Fisika Peserta Didik Kelas VIII MTs Madani Alauddin Paopao. Jurnal Pendidikan Fisika III (2): 127.
Marzuki, Peter Mahmud. (2005). Penelitian Hukum. Kencana Prenada Media Group. Jakarta.
Muhardi. 2004. Kontribusi Pendidikan dalam Meningkatkan Kualitas Bangsa Indonesia. Jurnal Mimbar 20 (4): 479.
Nugraha, U. P., Ablisar, M., Sunarmi, & Mulyadi, M. (2018). Analisis Yuridis Operasi Tangkap Tangan dalam Perkara Tindak Pidana Korupsi Sebagai Upaya Pemberantasan dan Pencegahan Korupsi (Studi Pada POLRESTABES Medan). USU Law Journal 6: 144–162.
Puspasari, Shinta, et. al. (2018). Modal Manusia Indonesia Dalam Era Bonus Demografi. UNPAD Press. Bandung.
Rachmanta, Ray dan Sukardi Ikhsan. (2014). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kecurangan (Fraud) Di Sektor Pendidikan Kota Semarang. Accounting Analysis Journal 3 (3): 397.
Rachmawati, Yeni, et.al. (2018). Potret Pendidikan Indonesia Statistik Pendidikan Indonesia 2018. Badan Pusat Statistik RI. Jakarta.
Sari, Nindya Riana, et. al. (2017). Potret Pendidikan Indonesia Statistik Pendidikan 2017. Badan Pusat Statistik RI. Jakarta.
Silviliyana, Mega, et.al. (2019). Potret Pendidikan Indonesia Statistik Pendidikan Indonesia 2019. Badan Pusat Statistik RI. Jakarta.
Soekanto, Soerjono dan Sri Mamudji. (2007). Penelitian Hukum Normatif Suatu Tinjauan Umum. Raja Grafindo Persada. Jakarta.
Soekanto, Soerjono. (2010). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penegakan Hukum. Raja Grafindo Persada. Jakarta.
Srinita. (2016). Strategi Menihilkan Korupsi di Sektor Pendidikan dan Kesehatan. Jurnal Kajian Politik dan Masalah Pembangunan 12 (02): 1899.
Suhardjana, Johannes. (2009). Kualitas Sumberdaya Manusia Menentukan Kemajuan Suatu Negara. Jurnal Dinamika Hukum 9 (III): 274.
Waluyo, Bambang. (2014). Optimalisasi Pemberantasan Korupsi di Indonesia. Jurnal Yuridis 1(2): 169-182.
Widiansyah, Apriyanti. (2018). Peranan Sumber Daya Pendidikan sebagai Faktor Penentu dalam Manajemen Sistem Pendidikan. Cakrawala-Jurnal Humaniora 18 (II): 231.
Worldpopulationreview. (2019). Human Development Index (HDI) by Country 2019. Http://worldpopulationreview.com/countries/hdi-by-country/. 4 November.
YAPPIKA-Action Aid. (2017). Laporan Riset Tata Kelola Rehabilitasi Ruang Kelas dan Pembangunan Ruang Kelas Baru (RKB). YAPPIKA-Action Aid. Jakarta.
Zulkarnain, Rifqi Mirza. (2013). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Terjadinya Fraud pada Dinas Kota Surakarta. Skripsi. Fakultas Ekonomi UNNES. Semarang.